joi, 17 martie 2011

Vointa suverană a omului?!


„Voinţa suverană a omului?!”

Comentarii la predica unui anonim
O eliberare totala


Nu-mi place ideea asta ca Dumnezeu vrea ceva si cu toate ca El vrea, acel ceva nu se implineste dupa cum vrea El... Mai bine zici ca cel care e crestin pe jumatate nu e crestin deloc decat sa zici ca Dumnezeu vrea ca omul sa fie crestin adevarat dar din cauza omului El nu poate sa faca din el un crestin in intregime...
Adaugat in 05/02/2010 de Paul Timoce - fara email


Exact! Ca si cum vointa omului e mai tare decat vointa lui Dumnezeu. Sa nu uitam ca Dumnezeu vrea ca toti oamenii sa fie mantuiti si sa vina la cunostinta adevarului (1Tim. 2:4)
Adaugat in 06/02/2010 de nicubardan@yahoo.com


pentru Nicu Bardan. Tu zici: „Sa nu uitam ca Dumnezeu vrea ca toti oamenii sa fie mantuiti”... dar cu o conditie. Sa fim amnezici la ce spunea Domnul Isus despre toti oamenii care vor fi adunati inaintea Lui, si El ii va desparti la dreapta si la stanga. Celor de la dreapta le va spune „Veniţi binecuvântaţii Tatălui Meu de moşteniţi Împărăţia care v-a fost pregătită de la întemeierea lumii (Mat.25:34). Iar celor de la stanga le va zice „Duceţi-vă de la Mine, blestemaţilor, în focul cel veşnic care a fost pregătit diavolului şi îngerilor lui! (Mat.25:41). In aceste versete nu se vede ca Dumnezeu ar vrea ca toti oamenii sa fie mantuiti, ci doar o parte din ei.
Adaugat in 14/02/2010 de Sergiu Tucan - fara email


Inseamana ca Dumnezeu se contrazice singur? Cel despre care se spune ca in El nu este schimbare nici umbra de mutare? Care este acelasi ieri, azi si in veac ,care declara ca Cuvantul Sau care iese din gura Sa va face toata VOIA SA (Isaia55:11) Isaia 57:16 "Nu vreau sa cert in veci nici sa tin o manie necurmata cand inaintea mea cad in lesin duhurile si sufletele pe care le-am creat" In Psalmi, David scrie de n ori ca mania Lui tine o clipa dar indurarea sa tine in veci. Cel care spune ca a vestit de la inceput ce are sa se intimple si ale carui hotarari vor ramanea in picioare (Isaia 46;10) se contrazice singur frate?? Doreste ceva Dumnezeu despre care stie ca nu se va indeplini niciodata? Nici noi ca oameni nu nu dorim lucruri care nu le putem atinge daca santem realisti, cu atat mai mult Dumnezeu. Nu cumva contrazicem noi Biblia si planul lui Dumnezeu prin faptul ca interpretam eronat anumite cuvinte, si prin faptul ca confundam pedeapsa lui Dumnezeu care are totdeauna scop de indreptare a celui pedepsit cu o tortura etrna fara scop si fara finalitate pentru ca asa spune tradita?
Adaugat in 14/02/2010 de nicubardan [at] yahoo [punct] com


Adica este mai important ce a spus Pavel in 1Tim 2:4 decat ce a spus Domnul Isus?
Adaugat in 15/02/2010 de fara email


Adica dupa parerea ta Biblia e o carte in care isi dau cu parerea diferite persoane si conteaza care din ele era mai importanta? Vai,vai,vai. "Toata scriptura este insuflata de Dumnezeu si de folos ca sa invete,sa mustre , sa indrepte,sa dea intelepciune in neprihanire."(2Tim3;16) Dar...stai..asta tot Pavel a scris asa ca nu stiu daca are vreo valoare. Dar hai sa vedem ce mai spune si Domnul Isus: "Si dupa ce voi fi inaltat de la pamant, voi atrage la mine pe TOTI oamenii"(Ioan12 32) "Caci Fiul omului a venit nu sa piarda sufletele oamenilor ci sa le mantuiasca" (Luca 9 56) "Tata iarta-i caci nu stiu ce fac" (Luca 23 34). I-o fi ascultat Tatal rugaciunea ? Invata mai intai ce inseamna "pedeapsa" si "vesnic" in originalul grecesc si poate ai sa intelegi mai multe. "Va rataciti! Pentru ca nu cunoasteti nici Scripturile nici voia lui Dumnezeu"
Adaugat in 16/02/2010 de Nicu Bardan fara email


pentru Nicu Bardan. Eu stiu ca Domnul Isus este Adevarul si ca in gura Lui nu s-a gasit viclesug. Asa scrie in Ioan 14:6 si in Isaia 53:9. Inseamna ca versetele din Matei, prin care spune ca omenirea va fi despartita in mantuiti si nemantuiti nu intra in categoria minciunilor. Adevarat este versetul din „Ioan 12:32” prin care Domnul zice "Si dupa ce voi fi inaltat de la pamant, voi atrage la mine pe TOTI oamenii". Si nu se contrazice de loc cu versetul din „Matei 25:32-33” prin care zice ca Toate neamurile vor fi adunate înaintea Lui. El îi va despărţi pe unii de alţii cum desparte păstorul oile de capre; şi va pune oile la dreapta, iar caprele la stânga Lui. Daca Fiul omului a venit nu sa piarda sufletele oamenilor ci sa le mantuiasca (Luca 9:56) si daca omenirea este impartita in doua categorii, inseamna ca vor fi mantuite numai sufletele oamenilor alesi si binecuvantati care sunt asezati la dreapta Lui. Ceilalti care sunt blestemati, de la stanga Lui, nu vor cunoaste mantuirea. Versetul din „Matei 25:41” spune ca cei de la stanga sunt blestemati. Iar daca tu consideri ca ma ratacesc, multumesc frumos, dar nu cred ca Domnul Isus ar fi mincinos.
Adaugat in 17/02/2010 de Sergiu Tucan - fara email


Domnul Isus este Calea, Adevarul si Viata. Domnul Isus nu este mincinos si nimeni nu a afirmat asta. Confuzia reiese din explicatiile date de traditie unor termeni folositi de Domnul Isus: Gheena, foc, pedeapsa, vesnic, etc care pentru noi au o conotatie negativa. Nu exista spatiu aici pentru a explica acestea. Sunt pe acest site niste predici f bune in care este explicat planul lui Dumnezeu cu omenirea. Cauta te rog predicile lui David Ilea, care de fapt sunt traduceri din scrierile unor mari oameni de-a lui Dumnezeu. Pace. Nu am vrut sa jignesc pe nimeni.
Adaugat in 18/02/2010 de nicubardan [at] yahoo [punct] com


pentru fratele Nicu Bardan. Spatiu este suficient pentru explicatii. Dar daca ai negat de la inceput afirmatiile Domnului Isus din Matei 25:34-41, acum trebuie doar sa recunosti ca ai gresit. Oricine poate gresi, si nu-i o rusine a recunoaste. Gheena este locul unde se depozita gunoiul din cetate, undeva in afara cetatii. Si daca Domnul zice: Temeti-va de Acela care, dupa ce a ucis, are puterea sa arunce in gheena (Luc.12:5 Mat.5:30). Asta inseamna ca Dumnezeu dupa ce omoara (trupul), poate sa arunce la gunoi sufletele unor oameni pe care nu-i mantuieste din diferite motive. Si nu este nici o legatura aici cu traditia.
Adaugat in 18/02/2010 de Savu Cristina - fara email


pentru Savu Cristina. Cand arunci niste acuzatii mai intii verifica daca le poti demonstra.Unde am negat eu afirmatiile Domnului Isus in comentariile mele? Care din afirmatiile mele nu sut sprijinite pe scripturi? Explica versetele pe care le-am prezentat in comentariile mele si nu mai calomnia persoane pe care nu le cunosti.
Adaugat in 19/02/2010 de Nicu Bardan fara email


pentru Nicu Bardan. Scuze ca intervin eu in locul Cristinei. Dar a nu fi deacord cu un comentariu in care Sergiu Tucan specifica ce este scris in Matei 25:34-41 si prin care se face dovada ca nu toti oamenii vor fi mantuiti, inseamna a nega afirmatiile Domnului Isus in comentariile tale. Si nu-i calomnie daca ti se arata unde ai gresit. Iar a recunoaste greseala, inseamna ca jumatate din ea este deja iertata. Cealalta jumatate se va ierta prin bunatatea Domnului.
Adaugat in 22/02/2010 de Felix Kraft - fara email


Pentru Felix. Daca doamna cristina nu are raspuns sau argumente la intrebarile mele, te trezesti tu sa repeti aceleasi chestii fara a raspunde la ce am comentat eu. Comentariile mele nu contin decat versete din scripturi care ridica intrebari la care crestinismul traditional nu le poate raspunde.Am cerut sa mi se arate unde am gresit dar nimeni nu face asta, in schimb, repetati acelasi lucru fara sa veniti cu nici o explicatie scripturala la problemele ridicate de mine. Domnul sa aiba mila de voi.
Adaugat in 23/02/2010 de Nicu Bardan fara email


poetului Paul. Daca oamenii il aleg pe Dumnezeu, Creatorului ce-i mai ramane de facut? Eu nu cred ca Dumnezeu l-a creat pe om lasand la indemana lui obtiunea de a-L alege sau de a-L refuza. Dac-ar exista posibilitatea de a-L refuza pe Dumnezeu, inseamna ca oamenii sunt lasati la voia intamplarii. Dumnezeu nu i-a creat pe oameni doar asa ca sa se afle in treaba, asteptand ca ei sa se hotarasca daca vor sa fie recuperati sau dezactivati. Dumnezeu hotaraste ce face cu fiecare om in parte indiferent de obtiunea individuala. Daca n-ar fi asa, ar insemna ca Dumnezeu n-ar mai fi suveran. Este un verset care spune ca Dumnezeu ne-a ales inainte de intemeierea lumii (Efes.1:4). Noua, oamenilor, ce ne mai ramane de ales, daca alegerea a fost deja facuta, fara a se mai putea modifica ceva?
Adaugat in 24/02/2010 de Avram Arvinte - fara email


Multumesc fratelui Felix ca a scris in locul meu. Cred ca as fi scris lui Nicu Bardan cam acelas lucru. Am pentru el si raspunsuri si argumente. Prima data ai scris in comentariul tau ca Dumnezeu vrea ca toti oamenii sa fie mantuiti (1Tim 2:4). Sergiu Tucan te-a contrazis aratand ca Domnul Isus arata in Matei 25 ca nu toti oamenii vor cunoaste mantuirea. La care tu dai urmatorul raspuns: (Doreste ceva Dumnezeu despre care stie ca nu se va indeplini niciodata? Nu cumva contrazicem noi Biblia si planul lui Dumnezeu prin faptul ca interpretam eronat anumite cuvinte, si prin faptul ca confundam pedeapsa lui Dumnezeu care are totdeauna scop de indreptare a celui pedepsit cu o tortura eterna fara scop si fara finalitate pentru ca asa spune tradita?). Aici ai negat ce a spus Domnul Isus in versetele 34 si 41 din Matei 25. Dupa care ai incercat sa directionezi discutia pe un alt fagas adaugand (Confuzia reiese din explicatiile date de traditie unor termeni folositi de Domnul Isus: Gheena, foc, pedeapsa, vesnic, etc care pentru noi au o conotatie negativa. Nu exista spatiu aici pentru a explica acestea). Dupa asta am intervenit eu. Si stii ce mi-ai raspuns. Eu nu te-am calomniat, si nu esti obligat a-ti recunoaste greseala, dupa cum nici Domnul Isus nu este obligat a te ierta. Dar stii ca greseala recunoscuta este pe jumatate iertata. Insa tu nu consideri ca ai fi gresit cu ceva. Iar cum Judecatorul tine cont de fapte, nu de aprecierea personala a celui vizat, cred ca nu are rost sa-ti spun eu ce urmeaza. Bine ar fi ca Domnul sa aiba mila de tine.
Adaugat in 24/02/2010 de Savu Cristina - fara email


pentru Cristina. Ai scris in ultimul comentariu ca ai raspunsuri si argumente la intrebarile mele. Nu am vazut nici unul nici altul. Poate ar trebui sa scrii cu majuscule argumentele tale ca sa pricep si eu care sunt acestea. Apoi spui ca am fost contrazis cand am spus ca Dumnezeu vrea ca toti oamenii sa fie mantuiti. Nu stiu daca ai observat dar asta nu am spus eu ci Dumnezeu insusi prin gura apostolului Pavel, lucru care este repetat pe tot cuprinsul Bibliei. Citeste toata biblia si ai sa gasesti. Si daca ai sa gasesti, si daca ai sa te lamuresti ce vrea Dumnezeu, am o ultima intrebare pentru tine si pentru toti cei care sunt insufletiti de acelasi duh de care erau insufletiti ucenicii Domnului in Luca 9 54 : Tu voiesti ca toti oamenii sa fie mantuiti? Nu trebuie sa-mi raspunzi. Apoi Domnul Isus ne cere sa ne iubim vrasmasii, sa facem bine celor ce ne urasc, sa biruim raul prin bine. Consideri ca si El face acelasi lucru? sau ne cere doar noua asta? Multa lumina !
Adaugat in 25/02/2010 de Nicu Bardan fara email


pentru Arvinte: Vezi foarte bine problema. Crestinii au introdus in biserica notiunea de „vointa libera a omului peste care nici Dumnezeu nu poate trece”. Ma intreb ce spune Biblia la lucrul acesta. Dar nici nu trebuie sa citesti Biblia ca sa intelegi ca Dumnezeu este Suveran peste toata creatia. Si-l mai cautam pe Antichrist si pe fiul pierzarii care se inalta mai presus de tot ce este Dumnezeu. Nu cumva tocmai „vointa suverana a omului” este cea care vrea sa-l detroneze pe Dumnezeu?
Adaugat in 25/02/2010 de Cineva fara email


Observ ca se discuta aici pe tema judecatii din Matei 24, si indrasnesc sa pun si eu o intrebare. Daca lumea se imparte doar in mantuiti si nemantuiti, de ce vorbeste Isus despre cum in ziua judecatii va fi mai usor pentru unii decat pentru altii, cum unii vor fi pedepsiti cu multe si altii cu putine lovituri, etc. Doar o nelamurire a mea.
Adaugat in 25/02/2010 de Dorin Faur - fara email


Fratelui Avram Arvinte. Frate Arvinte, tocmai am citit mai înainte vreme o predică nou apărută şi numită NN... Urmeaza o insiruire foarte lunga care nu are niciun sens. De aceea nici nu merita sa apara spre citire ... ce să mai spun frate, lumea ce va să vină după lumea aceasta, nu o ştie nimeni, nici ingerii, nici chear Fiul, dar se ştie că va fi o lume a celor drepţi, o lume cum nici nu ne imaginăm noi în cele mai sofisticate filme s.f. 777 Amin.
Adaugat in 25/02/2010 de poetpaul - fara email


pentru poetpaul. Bine ar fi daca ti-ai edita comentariile scurt, concis si la obiect si nu mai umple spatiul cu povesti care nu au nici o legatura cu predica si nici macar cu credinta crestina ci sunt speculatii nescripturale de ale tale.
Adaugat in 26/02/2010 de Cineva fara email


lui Nicu Bardan. Eu cred ca oricine vede ca nu ai fost deacord cu comentariul lui Sergiu Tucan. Tu insa nu vrei sa recunosti, desi Cristina ti-a aratat corect unde ai negat afirmatiile Domnului Isus. A nu fi deacord inseamna a nega. Chiar insisti in greseala ta sustinand in continuare ca Dumnezeu vrea sa mantuiasca toti oamenii. Si eu as vrea sa fie mantuiti toti oamenii. Cred ca si Cristina vrea. Dar acelas Dumnezeu care a vorbit prin gura lui Pavel in 1Timotei 2, a vorbit si cu gura Domnului Isus in Matei 25. Si cred ca este mai important ce a transmis lumii prin gura Adevarului.
Domnul Isus fiind Adevarul a mai spus printre altele ca, din doi bărbaţi care vor fi la câmp, unul va fi luat, şi altul va fi lăsat. Din două femei care vor măcina la moară, una va fi luată, şi alta va fi lăsată (Mat.24:40-41), doi inşi vor fi în acelaşi pat, unul va fi luat, şi altul va fi lăsat; (Luc.17:34). Cei luati vor fi mantuiti, iar cei lasati nu vor cunoaste mantuirea. Dumnezeu nu tine cont de ce vreau eu, sau de ce vrea Cristina, ori de ce vrei tu.
Adaugat in 26/02/2010 de Romeo Dumitrascu - fara email


Tot nu mi-a raspuns nimeni la intrebari, dar nu mai conteaza. Nici nu mai astept. De fapt nici n-a inteles nimeni ce am intrebat sau ce am vrut sa scot in evidenta. Domnul sa fie cu voi toti.
Adaugat in 26/02/2010 de Nicu Bardan fara email


pentru Nicu Bardan. Priveste ce-ai scris in data de 06.02.2010, si ce raspuns ai primit de la Sergiu Tucan pe 14.02.2010. Interesul tau a fost bruiajul, nicidecum sa dovedesti ca esti documentat corect. Citeste tot ce ti-a scris pe parcursul discutiei Sergiu Tucan, Savu Cristina, Avram Arvinte, Felix Kraft si Romeo Dumitrascu. Toti acestia au inteles ce ai intrebat si ce ai scos in evidenta... de aceea te-au si contrazis. Asa ca nu te mai ascunde precum strutul doar cu capul in nisip, ca este destul de vizibil faptul ca esti paralel cu Cuvantul Domnului. (acest comentariu nu a rezistat nici macar o ora afisat, fiind sters ca sa nu se simta lezat Nicu Bardan)
Adaugat in 27/02/2010 de cineva - fara email

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

Model de predică acceptat pe un site creştin

Şibolet:
„Formula Oamenilor care se Joaca cu Domnul”
Autor F. T. C.

Judecatori 12:-17
Oameni care se joaca cu Domnul 
Iefta a fost produsul vremii lui format de societate 
Iefta a facut afirmatii terbiliste, promisiuni riscante 
Iefta a fost un om care a avut credinta puternica si doctrina slaba 
Iefta a fost un om care a facut greseli colosale
Iefta a fost un om care a combinat calauzirea duhului cu propriile emotii 
Iefta a fost un om extrem de fixist 
Iefta sacrifica generatia tinara pentru propriile victorii

Sibolet inseamna cucuruz, stiulete – inseamna un lucru care ne separa ne face diferiti; dificultatea unuia, slabiciunea altuia.
Care este lucrul pentru care ai putea omorî pe cineva din punct de vedere spiritual?
ii. Care este siboletul tau?
o doctrina
o ofensa
o traditie sau practica
o ambitie
o preferinta
un stil
un pacat
nationalism regionalism bisericism
piatra de poticnire
iii. Efectul lui Sibolet
1. distrage atentia de la ceea ce este important
2. conflict rani adinci
3. divizare profunda
4. consum de energie si resurse
5. esec total

Adică ce aţi citit mai sus ar fi o predică, după opinia autorului.
Notă: Autorul scrierii de mai sus a avut pretenţia să apară la „Predici scrise” ceva neverosimil. Şi asemenea stil de predici neverosimile rezistă în arhiva site-ului creştin, chiar şi de la alţi autori trecuţi prin şcoli teologice. Deci pe acel site se poate scrie orice, şi va rezista cu condiţia să nu aducă vre-o ofensă celor care se bucură de personalitate şi faimă teologică.

COMENTARII la predica Şibolet

2008.05.01 - Rasputin [] a scris
De ce „Sibolet” ar fi o formula a unui joc? Sibolet era un regionalism care se pronunta corect intr-o parte a Iordanului, iar in cealalta parte nu se putea pronunta corect [Judecat 12:6]. Intonatia cu care era pronuntat era hotaritoare asupra dreptului de a mai trai sau nu, privitor la barbatii lui Efraim care pornisera sa dea foc casei lui Iefta. Ce putea sa faca Iefta, decit sa se apere? Asa a pornit lupta cu Efraim, iar barbatii Galaadului au iesit biruitori. Au pus stapinire pe vadurile Iordanului dinspre Efraim, si se foloseau de regionalismul respectiv pentru depistarea Efraimitilor cu care erau in razboi. Asa au murit atunci 42000 de barbati din Efraim. Regulile oricarui razboi se fac pe front, functie de imprejurari. Nici o teorie de dupa, nu poate sa le judece. In razboi este vorba de viata si de moarte. Deciziile se iau cu repeziciune fara sa se mai tina cont de etica, de drepturi, de obligatii, de emotii, de durere, etc.
Biruinta nu este a unei tabere sau a alteia. Biruinta este a Domnului [1Samuel 17:47]. Si cum Duhul Domnului venise peste Iefta [Judecat 11:29], acesta facea ceea ce era indemnat de Duhul. Daca Iefta i-a batut pe fii lui Amon, ce putea sa faca la amenintarea cu moartea venita din partea lui Efraim? Iefta era un om viteaz. Cum sa stea el ca sa i se dea foc lui si oamenilor lui? Efraim nu-i propusese o cale de impaciuire. Ei erau hotariti sa puna foc indiferent de atitudinea lui Iefta. Nu este scris nicaieri ca Duhul lui Dumnezeu l-ar fi parasit pe Iefta, din momentul cind a pus stapinire pe el si pina cind a murit. El a fost judecator 10 ani in Israel.


2008.05.03Bartolomeu [] a scris
Ca sa dai un verdict asupra unui om, nu trebuie sa vezi numai partea rea a lucrurilor. Tendinta de a acuza pe cei din trecut, pare la moda in predicile noastre. Si parca nici nu mai seamana a predica atunci cind faci niste clasificari in functie de niste criterii personale. Daca fac o lista in care aliniez niste caracteristici tehnice la o masinarie, tot asa le-as enumera pe puncte si pe subpuncte. Predica nu inseamna doar o insiruire de calitati si defecte ale unui personaj Biblic. E cu totul altceva cind faci o descriere documentata, functie de exemplele pe care vrei sa le scoti in evidenta, de invatatura pe care vrei s-o transmiti si de scopul-planul lui Dumnezeu cu privire la personajul respectiv.

Iata ce vad eu despre Iefta. Macar ca era fiul unei curve, care a fost izgonit de fratii lui vitregi (ca sa nu aiba drept de mostenire), Iefta era un om viteaz. A fi viteaz nu inseamna a fi pasnic. Vitejia presupune si lupta din care el iesea invingator. De aceea batrinii Galaadului i-au propus lui Iefta sa le fie capetenie nu numai in lupta impotriva Amonitilor. Poporul Galaadului l-a pus in fruntea lui, si l-a asezat capetenie [Jud.11:11]. De urmarit cu cita intelepciune vorbeste el imparatului Amonitilor incepind cu vers.12 pina la vers.27 si discutia lui cu barbatii lui Efraim [Jud.12:1-3], inainte de conflict.

Sibolet, din regionalism, s-a transformat intr-o strategie de razboi pe care Iefta a folosit-o cu succes. Si nu a fost o formula a oamenilor care se joaca cu Domnul. Iefta nu putea sa faca altceva decit ceea ce il indemna Duhul lui Dumnezeu cu care era umplut. Nu era razboiul lui Iefta. Orice razboi este pregatit de Dumnezeu, si tot EL stabileste cine-i invingatorul, si strategia pe care trebuie s-o foloseasca. Iefta n-a fost judecator in Israel pentru ca a vrut el. Am gasit scris urmatoarele: ,,Cind le ridica Domnul judecatori, Domnul era cu judecatorul, si-i izbavea din mina vrajmasilor lor in tot timpul vietii judecatorului" [Jud.2:18]. Deci nu omul devenea de la sine judecator. Domnul il ridica sa fie judecator. Si tot Domnul il calauzea pe judecator ca sa-i dea izbinda asupra vrasmasilor. Iefta n-a facut nimic de capul lui ca sa poata fi categorisit intr-un fel sau altul. El doar a executat tot ce avea Dumnezeu in plan ca sa implineasca in vremea aceea. Poporul lui Dumnezeu trebuia sa cunoasca atit restristea cit si propasirea indiferent de motivele care apareau in prim plan. Cartea judecatorilor arata sistematic atit perioade de glorie cit si perioade de infringeri. O data era secerat vrajmasul, si o data era secerat chiar poporul Domnului. Strategia aceasta s-a perpetuat pe toata perioada judecatorilor. Dupa fiecare judecator, la finalul activitatii lui, este scrisa perioada de odihna a poporului [40 ani, 80 ani, etc]. Odihna era necesara pentru refacerea populatiei. Poporul se inmultea si se departa de Dumnezeu. Cind ajungea la apogeu, trebuia secerat. Dupa seceris Domnul ridica cite un judecator prin care ii facea ca sa se apropie din nou de EL. Si iar le dadea odihna... Dar cind ei aveau odihna, erau treierati vrasmasii lor. Deci secerisul era mutat dintr-un loc in altul, ori cadea asupra unui popor sau a altuia, in functie de cum era planul lui Dumnezeu. In cazul lui Iefta, cind poporul a cunoscut izbinda, au fost treierati Amonitii si Efraimitii.

Dar inainte de Iefta, chiar poporul Domnului a fost secerat. Pe vremea lui Ghedeon, secerarea Madianitilor a fost posibila cu o alta strategie. ,,in toata tabara, Domnul i-a facut sa-si intoarca sabia unii impotriva altora" [Jud.7:22]. La sfirsitul cartii judecatorilor vedem ca semintia lui Beniamin este aproape nimicita de catre celelalte semintii ale lui Israel. Beniamin facea parte din poporul Israel. Dar aceasta semintie trebuia treierata. Motivul era destul de intemeiat. Ajunsesera ca si Sodomitii. Pentru seceris a fost dintotdeauna nevoie si de un motiv temeinic. Tot Domnul S-a ingrijit ca motivul sa existe. Semintia lui Beniamin depasea numeric pe fiecare in parte din celelalte semintii ale lui Israel. Putea sa opuna rezistenta mult timp, daca nu cumva puteau deveni si invingatori in mod logic. Dar ei nu cunosteau planul Domnului. ,,Si copiii lui Israel au intrebat pe Domnul, si au zis: Sa ma pornesc la lupta impotriva fiilor fratelui meu Beniamin, sau sa ma las? Domnul a raspuns: Suiti-va, caci miine ii voi da in miinile voastre... Lupta a fost apriga, si Beniamitii nu-si inchipuiau prapadul prin care aveau sa treaca. Domnul a batut pe Beniamin inaintea lui Israel" [Jud.20:27-35].

Nimicirea Sodomei si Gomorei este unul din exemplele pe care le-a dat Domnul ca model de seceris la cea de-a doua Lui venire. Motivele care au precedat nimicirea acelor cetati, trebuie sa fie identice cu cele care vor preceda marele seceris final apocaliptic. Dar parca si nimicirea fiilor lui Beniamin ar putea fi un simbol care arata spre ziua cea mare si infricosata. Motivele sint identice. Din toata istoria omenirii, primul om secerat a fost Abel; apoi incepind cu Lameh de pe linia lui Cain, au crescut numarul seceratilor. Au fost atitea lupte si razboaie, unde oamenii cadeau secerati, incit nu se poate spune ca a fost o singura zi de pace pe toata suprafata pamintului. Acum cind ne apropiem de final, vedm ca se micsoreaza numarul de conflicte.

Si Domnul zice: Veti auzi de razboaie si vesti de razboaie; vedeti sa nu va spaimintati, caci toate aceste lucruri trebuie sa se intimple. Dar sfirsitul nu va fi indata [Luca 21:9 Marcu 13:7 Matei 24:6]. Sa nu credeti ca am venit sa aduc pacea pe pamint; n-am venit sa aduc pacea, ci sabia [Matei 10:35]. Domnul este un razboinic viteaz [Exodul 15:3]. Cind vor zice -pace si liniste- atunci o prapadenie neasteptata va veni peste ei... si nu va fi chip de scapare [1Tesal.5:3]. Secerisul este sfirsitul viacului; seceratorii sint ingerii [Matei 13:39]. Un alt inger a iesit din Templu, si striga cu glas tare Celui ce sedea pe nor: Pune secera Ta si secera; pentru ca a venit ceasul sa seceri, si secerisul pamintului este copt. Atunci Cel ce sedea pe nor, Si-a aruncat secera pe pamint. Si pamintul a fost secerat [Apoc.14:15-16]. Revenind la tema predicii, se poate spune ca Sibolet-ul era pentru Iefta o metoda de identificare a celor care trebuiau secerati.


2008-05-20 – F.T.C. a scris
Pentru Rasputin si Bartolomeu: Cred in primul rind ca ar trebui sa ascultati mesajul (daca doriti, va putem trimite un dvd). Cu siguranta cunoastem toate cutumele culturale ale acestei expresii, precum si ramificatiile istorice si teologice. Sunt impresionat de faptul ca aceasta interpretare a generat asa reactie incit sa luati timpul sa scrieti adevarate eseuri.
Daca voi credeti ca doua biserici care au adresa de o parte si de alta a Iordanului se pot razboi la singe pentru un regionalism, bisericism, sau ca un progrom este acceptabil pe motive puerile, atunci traditia noastra este un alt "Sibolet". Aveti vreun indiciu textual ca Dumnezeu a inspirat acest fratricid? Sau ca Dumnezeu a inspirat sacrificiul ficei lui Iefta? Daca citesit textul fara lentile infumurate este clar ca aceste actiunii s-au nascut din vanitatea lui Iefta. Sa nu atribuim actiunile noastre bizare Domnului!Please!


2008-06-08- Otilia [] a scris
Să nu-mi luaţi în nume de rău faptul că intervin eu, dar nu cred că trebuie să se-ntunece imediat după ce s-a făcut lumină. Citez din răspunsul dat de autorul predicii: //Daca voi credeti ca doua biserici care au adresa de o parte si de alta a Iordanului, se pot razboi la singe pentru un regionalism, bisericism, sau ca un progrom este acceptabil pe motive puerile, atunci traditia noastra este un alt "Sibolet". Aveti vreun indiciu textual ca Dumnezeu a inspirat acest fraticid?//

Aici trebuie specificat că nu din cauza regionalismului sau a bisericismului a fost război între Efraimiţi şi Galaadiţi. Rasputin a dat foarte corect răspunsul la întrebarea asta. ,,Sibolet,, era un regionalism care se pronunta corect intr-o parte a Iordanului, iar in cealalta parte nu se putea pronunta corect [Judecat 12:6]. Intonatia cu care era pronuntat era hotaritoare asupra dreptului de a mai trai sau nu, privitor la barbatii lui Efraim care pornisera sa dea foc casei lui Iefta. Asa a pornit lupta cu Efraim, iar barbatii Galaadului au iesit biruitori. Au pus stapinire pe vadurile Iordanului dinspre Efraim, si se foloseau de regionalismul respectiv pentru depistarea Efraimitilor cu care erau in razboi. Si cum Duhul Domnului venise peste Iefta [Judecat 11:29], --acesta facea ceea ce era indemnat de Duhul--. Cum sa stea el ca sa i se dea foc lui, si oamenilor lui? Efraim nu-i propusese o cale de impaciuire. Ei erau hotariti sa puna foc indiferent de atitudinea lui Iefta.

Nu este scris nicaieri ca Duhul lui Dumnezeu l-ar fi parasit pe Iefta. Şi dacă nu l-a părăsit este lesne de înţeles că Dumnezeu a inspirat acest fratricid. Vitejia şi deciziile lui Iefta nu erau de la cel rău ca să i se pună în spinare atîtea acuzaţii. Nicăieri nu este scris că ar fi venit peste Iefta duhul celui rău. Este scris că doar Duhul Domnului venise peste Iefta [Judecat 11:29], şi nu l-a părăsit. Acelaş Dumnezeu a inspirat şi sacrificiul ficei lui Iefta. Si nu se atribuie actiuni bizare Domnului. A fost acolo o condiţie: //Dacă vei da în mîinile mele pe fii lui Amon, --oricine va ieşi-- pe porţile casei mele înaintea mea... va fi închinat Domnului, şi-l voi aduce ca ardere de tot//. Deci este vorba de --oricine-- nu neapărat de fiica lui Iefta.

Şi a fi închinat Domnului nu cred că era ceva rău. Iar dacă a specificat şi cum (ardere de tot), eu cred că s-a referit la vre-o oaie sau alceva din animalele pe care le avea în curte. Dar dacă s-a nimerit să iasă tocmai fata lui, juruinţa trebuia respectată. Aşa era atunci. El ştia foarte bine că cu Domnul nu te poţi juca. Însemna că Domnul a vrut-o chiar pe fiica lui Iefta drept jertfă, exact cum îl vruse şi pe Isaac de la Avraam. Şi aşa cum Avraam nu a comentat nimic, nici Iefta nu avea voie să comenteze. Cum să se împotrivească el Domnului? Şi chiar daca citesti textul fara lentile infumurate este clar ca aceste actiunii nu s-au nascut din vanitatea lui Iefta, ci din îndemnul Domnului. Iefta nu se aştepta ca tocmai fiica lui să iasă.
În versetul 35 este scris destul de clar: //Cum a văzut-o, el şi-a rupt hainele şi a zis:: ,,Ah! fata mea! adînc mă loveşti şi mă tulburi! Am făcut o juruinţă Domnului şi n-o pot întoarce// Iar fata nu s-a dat îndărăt. După două luni a fost prezentă pentru a fi ardere de tot. Aici se vede cîtă loialitate atribuia Iefta şi familia lui, Dumnezeului său.
Este oare un alt Dumnezeu afara de Mine? Nu este alta Stanca, nu cunosc alta!" (Isa.44:8)

NOTA:
Comentariile lui Bartolomeu de la toate predicile unde a postat, au fost sterse, dar prin grja cititorilor care au salvat ce s-a putut salva, iata ca este posibil sa fie recitite din nou.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu